Dramaturgička Alžbeta Lukáčová skončila v Štátnej opere, výpoveď dostala po 22 rokoch – FOTO

29.10.2025 (SITA.sk) – V Štátnej opere skončila ako dramaturgička Alžbeta Lukáčová, dostala výpoveď. Informovala o tom na sociálnej sieti. V Štátnej opere v Banskej Bystrici pracovala takmer 22 rokov.

Je mi smutno, lebo to nie je moje rozhodnutie. Ale chcem sa poďakovať a trochu aj zaspomínať. Dovoľte mi preto krátky pohľad späť,” uviedla s tým, že do divadla nastúpila ako čerstvá absolventka štúdia hudobnej vedy, keď uspela v konkurze na pozíciu dramaturgičky.

V divadle prežila všelijaké krízy

V divadle podľa vlastných slov dospela, nadobudla odborné sebavedomie, veľa sa naučila o kumšte aj o tom, ako veci majú aj nemajú fungovať. Nedávna premiéra opery Figarova svadba bola 83. inscenáciou, na ktorej pracovala a bola aj jej poslednou.

Prežila som v divadle všelijaké krízy, neraz som mala pachuť a často som bola demotivovaná – napokon pre tento štát kultúra nikdy nebola niečím, na čo by dbal. Tieto pocity mi ale vždy vynahradila premiéra, počas ktorej ľudia ťahali za jeden povraz a neraz som mala pocit, že sa nám podarilo vytvoriť naozaj kvalitné umenie. Cítila som spolupatričnosť so skvelým ansámblom ľudí, ktorí robia operu, lebo nemôžu inak. Ten oheň v túžbe vytvárať niečo krásne v divadle horel vždy. Napriek krízam,” uviedla.

Prešla som všetkými, no dočasnú krízu v podobe Ministerstva kultúry a Lukáša Machalu som prekonať nedokázala. Odchádzam teda. So štátnou operou sa lúčim s pocitom, že som sa snažila o to byť užitočná a odvádzať dobrú prácu. Prepáčte ten sentiment, ale kedy, keď nie teraz?” dodala.

Na záver, v kontexte výročia vzniku Československej republiky založenej na hodnotách demokracie, podotkla, že podľa jej názoru žijeme dobu, keď by sme sa mali k myšlienkam slobody, pravdy a spravodlivosti vracať. “A každý by mal popremýšľať, kde chce v zápase o ne stáť,” uzavrela.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

Drlička hovorí o masakri

K výpovedi rešpektovanej opernej dramaturgičky a etnomuzikologičky sa vyjadril aj bývalý riaditeľ Slovenského národného divadla Matej Drlička. “Alžbeta pracovala 22 rokov ako dramaturgička v Štátnej opere v Banskej Bystrici. Dnes dostala výpoveď. Prečo? Lebo Lukáš Machala si to želal a riaditeľ Štátnej opery jeho želaniu vyhovel,” tvrdí vo svojom statuse.

Následne pripomenul informácie o tom, že rezort kultúry mal v rámci konsolidačných opatrení požadovať zoznamy mien desiatich percent zamestnancov, ktorých vyhodia.

Analýzu dopadov takéhoto masakra nikto nerieši. Tam vo svojej pevnosti, obklopený lojálnym služobníctvom, označil Alžbetu (Machala) za neprijateľnú a prikázal riaditeľovi Štátnej opery, aby ju okamžite vyhodil. Prečo si želal Machala jej koniec? Prečo v čase, kedy Ministerstvo kultúry oznámilo 10 % redukciu rezortných zamestnancov ukazuje Machala prstom na konkrétneho človeka? Pretože Alžbeta dlhodobo verejne kritizovala aktuálne vedenie Ministerstva kultúry. Nie počas výkonu jej práce. Robila tak vo svojom voľnom čase, kedy pomáhala organizovať protesty, alebo komunikovala kriticky na sociálnych sieťach,” myslí si Drlička.

Prezidentovi je to úplne jedno

Je tiež toho názoru, že v slušnej krajine by riaditeľ odmietol prepustiť rešpektovanú odborníčku len aby niekomu vyhovel, položil by funkciu a informoval by médiá o bezprecedentnom agresívnom zásahu štátnej moci do jeho právomocí.

Na druhý deň by prezident krajiny, narodený v mestečku kde je páchaná krivda, zastavil toto besnenie, aplikoval by ústavné právo slobody slova a dal veci do poriadku. Alžbeta by sa vrátila do práce a Machala na úrad práce. Slovensko však prestáva byť slušnou krajinou. A Alžbeta sa do práce nevráti. Pretože prezidentovi je to úplne jedno. Pretože riaditeľ chce ostať riaditeľom. Pretože zamestnanci sú paralyzovaní strachom. Pretože Machala môže všetko. Všetko čo mu dovolíme,” uzavrel.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

Redukcia pracovných miest v rezorte kultúry

Denník Sme nedávno priniesol informáciu, podľa ktorej vedenie jednotlivých organizácií v rezorte dostalo z ministerstva e-mail s pokynom na vykonanie konsolidačného opatrenia, v rámci ktorého by podľa pokynov rezortu financií malo byť zredukovaných 10 percent pracovných miest v rezorte kultúry.

Vedenie organizácií tiež malo podľa periodika odoslať na ministerstvo zoznam dotknutých pozícií aj zamestnancov, následne mali spoločne konzultovať dopady. Sme upozornilo, že mnohé z týchto organizácií dlhodobo trpia personálnym podstavom.

Lukáčová sa podľa dostupných informácií v minulosti opakovane kriticky vyjadrovala na adresu vedenia ministerstva kultúry, participovala tiež na organizovaní folklórnych protestov pred sídlom rezortu.

Výrazný tlak

Agentúra SITA sa so žiadosťou o stanovisko k situácii obrátila aj na Štátnu operu v Banskej Bystrici. “Súčasná situácia v oblasti kultúry vytvára na všetky príspevkové organizácie rezortu výrazný tlak, predovšetkým v otázkach rozpočtu, zachovania základnej prevádzky a kontinuity činnosti. Štátna opera je v tomto smere nútená prijímať rozhodnutia, ktoré nie sú jednoduché, no vychádzajú výlučne zo snahy zabezpečiť ďalšie fungovanie inštitúcie v mimoriadne obmedzených podmienkach,” uviedla PR manažérka Kristína Strapcová.

Zdôraznila, že rozhodnutia v personálnej oblasti nemajú osobný ani politický charakter a sú výlučne výsledkom analýzy aktuálnych potrieb a možností divadla. Medzi takýmito rozhodnutiami je aj dočasné zrušenie pozície dramaturga.

Vzhľadom na finančné limity a skutočnosť, že v najbližších rokoch nie sú plánované nové premiérové produkcie, sa táto pozícia stáva momentálne nevyužiteľná. Nevyhnutné dramaturgické povinnosti bude Štátna opera zabezpečovať prostredníctvom externej spolupráce v rozsahu primeranom aktuálnemu repertoáru,” doplnila.

Absolútna priorita

Rovnako prízvukovala, že všetky optimalizačné kroky sú prijímané s cieľom ochrániť umelecké pozície, ktoré priamo napĺňajú základné poslanie Štátnej opery. Zachovanie umeleckých zložiek je pre nich absolútnou prioritou, keďže predstavujú samotný zmysel činnosti divadla.

Strapcová priblížila, že uvedené opatrenia sú súčasťou 10-percentnej personálnej konsolidácie, o ktorú požiadal rezort kultúry všetky organizácie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti.

Podobný postup prebehol už v roku 2024, keď bolo v Štátnej opere zrušených alebo prepustených takmer 20 pracovných miest. Aktuálne ide o 15 pozícií. Štátna opera sa pri tomto procese riadila snahou minimalizovať vplyv na svoju umeleckú činnosť a zachovať základné fungovanie inštitúcie,” doplnila.

Ako ozrejmila, rušené sú predovšetkým pozície, ktoré sa priamo nepodieľajú na tvorbe a realizácii umeleckých produkcií. Ide napríklad o pracovné miesta v obslužnom personáli, výrobných dielňach, ale aj na ekonomickom oddelení či pozícii PR manažéra a dramaturga. Rovnako sa to týka aj niektorých dlhodobo neobsadených miest v umeleckých zložkách.

Čisto ekonomický problém

Problém ohrozenia chodu divadla je čisto ekonomický. Prijaté opatrenia by v prípade stabilizácie finančnej situácie nemali zásadným spôsobom ohroziť chod Štátnej opery,” uviedla Strapcová v reakcii na otázku, či tieto opatrenia v podobe prepúšťania neovplyvnia chod opery. Zároveň dodala, že ide o riešenie, ktoré možno považovať len za dočasné, dlhodobo je totiž neudržateľné.

Redukcia bola nastavená tak, aby sa nedotkla umeleckých zložiek, ktoré sú nevyhnutné pre samotnú prevádzku divadla. Práve personálnym zásahom do týchto kľúčových oblastí sme sa chceli vyhnúť, pretože by mali priamy negatívny dopad na kvalitu umeleckej činnosti a jej kontinuitu,” uzavrela.

Viac k témam: Štátna opera, Výpoveď
Zdroj: SITA.sk – Dramaturgička Alžbeta Lukáčová skončila v Štátnej opere, výpoveď dostala po 22 rokoch – FOTO © SITA Všetky práva vyhradené.